Bakgrunn
Ifølgje retningsline A til kommuneplanen sin arealdel 2013 «skal det saman med (regulerings)planen bli utarbeidd ein VA- rammeplan for vatn og avløp». Denne skal bli utarbeidd av fagkunnige.
Bakgrunnen for krav til VA-rammeplan er at det er naudsynt med ein heilskapleg plan for å avklara vass- og avløpsrelaterte forhald som gir den beste løysinga for tiltenkt arealbruk. I mange tilfelle vil tema i VA-rammeplanen kunna føra til behov for justering av planlagt arealbruk. Dette kan til dømes vere fordi ein må gjere justeringar for å sikra ei god løysing for overvasshandtering. Behov for nye pumpestasjonar eller andre bygningar knytt til vatn og avløp er andre førehald som må inn i reguleringsplanen.
VA-rammeplanen er retningsgivande for utvikling av planområdet. I VA-rammeplanen skal det likevel bli fremja forslag til føresegn som er naudsynte for ta i vare dei løysningane som blir føreslått. Austevoll Vatn og avløp SA (AVEA) er eigar av vassleidningsnettet og enkelte større hovudavløpsanlegg, jf. Hovudavløpsplan for Austevoll kommune (1998). AVEA skal uttala seg i sakar som gjeld deira anlegg.
VA-rammeplanen skal i planframlegget vere eit dokument for seg.
Gjeldande relevant regelverk:
Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) - Del 4. Avløp - Lovdata
Forskrift om rammer for vannforvaltningen (vannforskriften) - Kapittel 2. Miljømål - Lovdata
Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) - Kapittel II. Alminnelege bestemmelser om bærekraftig bruk - Lovdata
Lov om kommunalt vann og avløpsanlegg (Vass- og avløpsanleggslova)
Lov om havner og farvann (Havne og farvannsloven)
Generelle krav til VA- rammeplanar
Rammeplan for vatn og avløp skal:
- syna prinsippskisseløysing for vatn, avløp og handtering av overvatn i reguleringa.
- gjere greie for utfordringar knytt til vatn, avløp og handtering av overvatn ved regulering.
- foreslå naudsynte tiltak for å handtera utfordringane.
- foreslå føresegn, rekkjefølgjekrav eller føremål i plankartet som er naudsynte for å ta i vare omsyn til vatn og avløp, inkludert overvatn.
VA-rammeplanen skal tydeleg syna vassforsyning, avløpstransport og overvasshandtering. Det er hovudsakleg snakk om prinsipp og overordna løysingar, men det kan vere behov for dimensjonering for å synleggjere arealbehov eller omfanget av infrastrukturen.
Først og fremst skal løysingar innanfor reguleringsområdet komma fram, men fleire forhold også utanfor området kan vere aktuelt. I tillegg skal koplinga til eksisterande system tydeleg gå fram av VA-rammeplanen. For å syna at nedstraums eller tilstøytane anlegg har naudsynt kapasitet må ein i mange tilfelle også vurdera system utanfor reguleringsområdet.
Forholdet til anna infrastruktur må og avklarast. Normalt ligg både VA-infrastrukturen og anna infrastruktur som høgspentkablar, gass m.fl. i vegareala. Det er difor viktig å syta for tilstrekkeleg vegbreidder til den infrastrukturen som blir planlagd. Også tilstrekkeleg avstand til bygningar og konstruksjonar (fire meter som hovudregel) skal sikrast gjennom VA-rammeplanen. VA-rammeplanar skal vere oversiktlege og gjere informasjonen lett tilgjengeleg. Den er eit vedlegg til sjølve reguleringsplanen, men skal vere forma ut slik at han også kan lesast isolert. Dette betyr at alle referansar til område eller delfelt skal kome fram av rammeplanen.
Hovudpunkt i VA-rammeplanen
- Skildre eksisterande VA-infrastruktur; både i området og system for tilknyting og avdekkja behov for tiltak som følgje av reguleringa.
- Vurdera av resipient.
- Skildre kva overordna løysingar ein planlegg for vatn og avløp.
- Utsleppspunkt.
- Tilknytingspunkt hovudvassleidning.
- Foreslå føresegn som tek i vare VA og eventuelt sikre installasjonar gjennom eigne føremål i plankartet.
- Avklara eigarskap til VA-infrastruktur (offentleg/privat).
- Avklara rettar knytt til plassering av VA-anlegg utanfor eigen grunn.
- Avklara førehaldet til anna infrastruktur (som høgspentkablar, breiband osb.) og sikre tilstrekkelege areal til den infrastrukturen som det planleggast for.
- Sikre tilstrekkeleg avstand mellom eksisterande anlegg for vatn og avløp og bygningar/konstruksjonar. Hovudregel er 4m avstand.
Tema som skal vurderast
Ved vurdering av kva behov reguleringa har knytt til vatn og avløp og kva løysingar som er aktuelle, er følgande relevant å få med:
- Vatn: Vurdera behov for vatn, dimensjonar på hovudleidning, trykkforhold og kapasitet i system for tilknyting, forsyningstryggleik. Naudsynt behov for sløkkjevatn og kapasitet skal bli vurdert. Dersom VA-konsulent vurdera at det er behov for kapasitetsutrekningar av vassforsyningssystemet, kan VA-verket kontaktast for slike berekningar i samband med VA-rammeplanen.
- Avløp: Spelevassmengder, dimensjonar på hovudleidningar, høgder og fallforhold, kapasitet i system for tilknyting og behov for pumpestasjonar. Pumpestasjonar skal ha tilfredsstillande åtkomst og oppstillingsplass for større køyretøy. Resipient.
- Overvatn: Vurdera overvassavrenning før og etter utbygging, vurdera tiltak for lokal handtering og plassering i planområdet, skildra og dimensjonera overvassystemet, oppgi BGF der overvasstiltak inngår i utrekninga av faktoren, koordinera foreslått løysning i VA-rammeplan med planar for landskap. Der det blir gjort infiltrasjonsløysingar skal føresegnene stilla krav om infiltrasjonstestar, med mindre dei er utført i samband med VA-rammeplanen.
- For anlegg for opp til 50 PE skal det takast utgongspunkt i føringane sett i lokal forskrift for bruk av mindre avløpsanlegg i Austevoll kommune. For større anlegg gjeld kapittel 13 i forureiningsforskrifta og kommunalteknisk VA-norm for Austevoll kommune (PDF, 2 MB). Det må bli teke utgangspunkt for planen som heilskap.
Disposisjon VA- rammeplan
Samandrag
Kortfatta oversikt over prinsippløysing, utfordringar og nødvendige tiltak på vass- og avløpssystemet, inkludert overvatn og flaumhandtering.
Forslag til eventuelle føresegn, rekkjefølge krav eller føremål som må inn i plankartet for å ta i vare vatn og avløp, inkludert overvatn.
ludert overvatn.
Innleiing
Kort bakgrunn for utarbeidinga av VA-rammeplanen: Kven har bestilt og kven har utført arbeidet.
Planskildring
Kort oppsummering av reguleringsplanen sine føremål og hovudgrep med vekt på førehald som påverka løysinga for vatn og avløp. Plankartet skal bli lagt ved eller bli synt som figur i rammeplanen.
Eksisterande forhold
Skildring av eksisterande VA-infrastruktur; både i området og system for tilknyting visast i kart for hovudsystem for vatn og avløp, alternativt i eit eige vedlegg viss det er føremålstenleg. Andre relevante forhold som førehald i grunn, resipient osb. Angi om området ligg i sone for separering eller lettseparering av avløp.
Prinsippløysing for VA
- Overordna løysing for korleis vassforsyninga og avløpshandteringa skal løysast i området.
- Hovudtrase for ny infrastruktur.
- Tilknyting av kvart enkelt delfelt til hovudsystemet eller eksisterande nett.
- Behov for nye stasjonar (pumpestasjonar, trykkaukingsstasjonar, overløp osb.)
- Blir sett saman i vedlagt kart med påført eigarskap til leidningar (offentleg/privat)
Vassforsyning
- Vassforbruk, brannvassbehov og dimensjonerande vassføring.
- Dimensjoner for nye hovudleidningar.
- Vurdering av forsyningstryggleiken til området, i rekna systemet sin kapasitet til brannsløkking.
- Vurdera trykkforhold – særleg relevant ved høghus eller ved tiltak i grensa mellom høgtrykka og lågtrykkssoner.
- Det må bli henta inn uttale frå eigar av anlegg, Austevoll vatn og avløp SA.
Avløp
- Spillvassproduksjon i området.
- Høgde og fallforhold.
- Dimensjoner for anlegg (t.d. PE, nye hovudleidningar).
- Plassering av reinseanlegg/avløpsanlegg.
- Vurdering av resipient
- Viss ein skal knyte seg på AVA sine hovudavløpsanlegg skal det hentast inn uttale/ løyve frå AVA.
Overvasshandtering
- Avrenning før og etter utbygging.
- Skildring og dimensjonering av overvassystem.
- Avklaringar av tilstrekkeleg areal til overvassanlegg og eigarskap til grunn.
- Ved bruk av infiltrasjonsløysingar må det følge føresegn om infiltrasjonstestar eller infiltrasjonskapasiteten må dokumenterast i VA-rammeplanen.
- Viss overvasshandteringa løysast i samanheng med flaumveg, må flaumveg og flaumhandtering også skildrast (flaum takast i utgangspunktet ikkje i vare som del av VA-rammeplanen).
- Viss det er planar om å bygge ned eksisterande myr skal VA- rammeplanen skildre konsekvensane dette får for overvassmengde m.m.
- Tretrinnsstrategien, infiltrasjon, fordøying og avleiing ,for overvasshandtering skal skildrast. Sjå rettleiar for handtering av overvatn for førebygging mot overvatn. Førebygging skal bli sikra i føresegner og ROS-analyse.
Vedlegg
Følgjande vedlegg skal som et minimum inngå i rammeplanen:
- Kart over hovudsystem for vatn og avløp.
- Eigarskap til leidningane skal gå fram av kartet.
Forenkla VA- rammeplan
Der detaljreguleringa gjeld eitt enkelt bygg blir det stilt einklare krav til VA- rammeplan. Det vil likevel vere behov for kartlegging og vurderingar av tilknyting til vass- og avlaupsnett og eventuell konflikt mellom bygg og eksisterande nett. I tillegg må løysinga for overvasshandtering og vurdering av flaumveg gå fram.
For detaljregulering av mindre vegtiltak som ikkje kjem i konflikt med VA- infrastrukturen kan det òg vere aktuelt med ein forenkla VA- rammeplan. Ein må likevel avklara fleire førehald som plassering av infrastruktur i grunnen, overvasshandtering og flaumvegar.
Der reguleringa ikkje endrar arealbruken, men gjeldsande reguleringsplan oppdaterast utan endring av dagens arealbruk, kan det òg bli laga ein forenkla VA-rammeplan. I mange planar av denne typen kan det vere aktuelt å opne for enkelte tiltak utover det eksisterande. I slike tilfelle må det utarbeidast VA-rammeplanar som også inkludera dei nye tiltaka.
Disposisjon- forenkla VA- rammeplan
Som det kjem fram av rettleiaren kan ein for enkelte typar reguleringsplanar laga forenkla VA-rammeplanar. Desse forenkla planane vil naturleg inngå som eit avsnitt i sjølve reguleringsføresegna, heller enn å vere ein sjølvstendig plan. Det må bli understreka at sjølv om det kan bli utarbeidd forenkla planar er det fleire førehald som må avklarast i samband med VA-rammeplanen.